Denna flygskola finns av två anledningar, främst för att vi som driver den tycker om att göra det och för att ge nya medlemmar en struktur att följa under instruktion.
Pass 1 inleds efter en ganska lång briefing med uppstart av motorn enligt checklista och en taxiövning. Därefter startar man och påbörjar nästa moment som riktar in sig på höjdhållning och brantare svängar, väldigt grundläggande punkter men vi sätter höga krav på precision. Miljön i cockpit ska vara trevlig, konstruktiv och behaglig. Eleven är ju här för att lära sig något, inte för att känna sig pressad. Följer man läroplanen framåt blir uppgifterna svårare och svårare, samtidigt som samma höga krav ställs på de tidigare momenten. Bara för att vi ska skjuta raketer så får man inte slarva med höjdhållningen på väg mot målet, eller hur? Förhoppningen är att eleven ska kunna blicka tillbaka och inse hur långt han eller hon har kommit sedan första passet, det ökade självförtroendet hjälper då eleven att ta sig an svårare uppgifter som ibland dyker upp under skarpa uppdrag.
Vi har valt att i utbildningens första fas använda oss av L-39C. Det anses inte alltid vara det häftigaste flygplanet men det är väldigt välgjort, enkelt att hantera, okomplicerat att lära sig och framförallt så kan instruktören sitta med i baksätet under de pass det behövs. Framtida påbyggnadsfaser lutar mot F-5E för grundläggande luftstridsträning i Nevada, även den pga sin enkelhet, samt F/A-18C där vi måste gräva djupt i manualerna för att förstå systemen.
Passen delas in i tre delar, briefing, genomförande och debriefing. Dessutom har eleven tillgång till förberedande dokument, så kallade elevinstruktioner, där man kan läsa om det kommande passet och förbereda sig. Varje pass har också en tillhörande teknisk briefing där instruktören och eleven diskuterar något av de tekniska egenskaperna hos flygplanet, här förväntas eleven ha läst vissa kapitel i flygplanets manual och genom briefingen visa förståelse för dess inverkan på flygningen. Detta är inget läxförhör utan en gemensam genomgång, alla har nytta av att kunna modulen som man betalat flera hundralappar för! Under passets gång agerar instruktören mentor och hjälper eleven till en början, för att under senare pass ge mer och mer ansvar till eleven. Som du kanske förstår är detta en krävande men givande och utvecklande verksamhet, det vi lär oss i L-39C kan ofta appliceras på andra flygplan.
Vi har även ett par krav man ska uppfylla innan man påbörjar utbildningen:
– Äger L-39 till DCS.
– Har en joystick, gärna av typ HOTAS.
– Någon form av huvudstyrning för kamera, ex. TrackIR eller VR.
– Dyker upp på utsatt tid, förberedd enligt instruktionerna.
Eftersom många av passen endast kräver två deltagare kan man ju flyga i princip när som helst, är en elev ledig en tisdagsförmiddag kan denne skriva en förfrågan och på så sätt hitta en instruktör som är ledig vid samma tillfälle! När möjligheten finns ägnar vi oss åt så ”storskolning” då flera elever samtidigt flyger med egna instruktörer, upplevelsen höjs då när flera flygplan vistas på servern. Känner du att detta är något för dig är det dags att du anmäler ditt intresse och börjar flyga med oss! Skriv i tråden ”Schematavlan” så svarar vi så fort som möjligt.